demi masa.

ada sebuah surah dalam al-qur’an. ayat makkiyah (diturunkan di Makkah) yang hanya ada tiga ayat. surah tok adalah surah terpendek dalam qur’an. surah al-asr.

dalam tafsirnya, firman Allah:

Jpeg
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Demi masa (1) Sesungguhnya manusia (berada) dalam kerugian (2) Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran (3)

toklah sebenarnya hakikat kehidupan di muka bumi tok. rugi. sekda yang nguntung. jadi janganlah kita selalu sedih hati mun kenak pulo ka, molah bait sik diat urang. seribu macam usaha kita nak dihargai urang. tapi last-last rugi. sebab nok dipolah kita ya pun merugikan bukan nya nguntung mintak perhatian ya. termasuk saya pun molah macam ya juak.

Cuma, dalam surah ya dipesan nya ada empat bahan untuk sik rugi. atas sekali, beriman, duak beramal, ketiga kelakar benar, empat mbak sabar. ya jak pesan yang ringkas mun nak bahagia. mungkin kita sik nampak barang ya kinek. lambat laun akan merasa ketenangan jiwa ya.

sebenarnya dalam hidup tok sekda barang untung cepat. cepat kita untung, cepat juak kita rugi. semua perlu ikhtiar dan tawakal. sebab ya urang tua ada madah istilah “durian runtuh”. nya sekali ya ajak. nya sik akan berkali-kali. pisang pun sik berbuah duak kali pesan nya.

ada urang alim madah, dunia tok tempat masalah. bukan tempat untuk bersenang-senang. yajaklah pakey ingat kita pun bila kita di uji dengan masalah. sekda urg yang bebas masalah. tinggal macam ne cara kita nanggar masalah ya. ujung cerita nya, bukan ikhtiar kita 100% yang nyuruh senang, tapi redha Allah. Allah redha kita kaya, bahkan Allah yang redha kan kita jadi miskin. sebab ya janganlah sedih. Tuhan ada. cukup apa diberiknya dengan kita. jangan nak dibinggung bukan-bukan.

Kerana kurang kepercayaan dengan tuhan, banyak urg jadi terlalu yakin diri sampe bila ada masalah sekdapat settle, last-last mati ngantong dirik. sedangkan ada cara lain pakey nyettle barang ya. bukan nya perlu tenaga, hanya perlu berdoa. lepas ya bersabar dan menyimpan harapan dan keyakinan agar diselesaikan dengan segara.

Ada ustaz yang madah, mohon ampun dengan Allah dgn istighfar (ngucap kata urg Sarawak) , ingat Allah dengan syahadah (kalimah) dan ingat Muhammad s.a.w dengan Selawat akan membantu kita mendapatkan apa yang kita hajatkan dengan cepat (inshaa Allah). nya suruh amalkan 100x setiap hari. Inshaa Allah katanya mun yakin, akan ada pertolongan dari Allah dari jalan yang sik kita sangka-sangka.

apapun, kelak kita cerita agik. wassalam.

 

 

Advertisements

charitable

Posted in general

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Instagram
September 2017
M T W T F S S
« Aug   Dec »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
yg lepas
%d bloggers like this: