Dari “Kedong” jadi “Untong”

Duak-tiga tahun tok, kita terlihat ada sigek fenomena baru muncul ia itu mintak service dari apps online mcm sidak grab, uber, dsb nya.

kemunculan service tok telah merik peluang kepada pemilik kenderaaan untuk molah income dari kereta yang ada rah tangan sidak.

Objektif utama kebiasaan sistem macam tok adalah “Problem solving” tapi segi impact ekonomi dan dijadikan sumber pendapatan rider/driver jarang ditanggar oleh sistem developer.

boleh dikatakan ada urg dapat nanggar “peluang” di atas “peluang” yang lain.

Cerita nya macam tok- system yg dipakey oleh kita mcm grab ka, foodpanda, uber ka… target daknya utk memastikan barang dpt dihantar oleh penjual kpd pelanggan.

Photo by Khaled Hossain on Pexels.com

Rasa nya pada peringkat awal, sidak tok pun mmg kurang fokus dgn rider akan mampu molah duit mun dipolah secara full time.

Sidak sbnarnya sik kesah brp banyak rider/driver, lagik banyak lagik bagus because of efficiency. Bayaran tetap sama. tp kecekapan delivery service + populariti dicarik sidak.

Dengan ada nya “nama” side business akan masok dengan memberik pulangan jauh lebih besar.

Contoh nya, pengiklanan, in-apps services mcm kemudahan kewangan, packaging ka, insurans ka, apa ka yg boleh dikaitkan dengan servis sidak.

Driver/Rider yang molah full time tok makin tersepit. bila makin rami and sekda control, ruang untuk sidak makin kecik.

tambahan lagik ada service mintak sidak makey “logo” untuk memastikan sidak tok stay dengan sigek jak vendor or service provider.

adalah beberapa cadangan dari aku lah pakei sidak untuk stay dalam delivery service tok…

  1. Jadikan online services utk jadi batu loncatan pakey setup business delivery dirik pun.
    System yg sedia ada tok bersifat global, why not kita setup service kita mpun yg khas nyaga kawasan kita mpun. Jgn risaulah pasal dak besar2 yg sedia ada, sidak ada byk gik tempat yg boleh dicover tp kita perlukan local service yg lebih mesra sebab kita local.
  2. Cuba Establish Network dirik pun & Tauk Sine Area yg dpt dicover
    kinek tok dah senang, kita ada facebook page, messanger, whatsapp dan sebagainya, kita urg boleh enggage dirik pun local network. Sebenarnya,banyak urg memerlukan servis delivery terutama sekali surat menyurat, even brg photostate pun mun boleh nyuruh urg ngantar ngambik.
    Border service ya perlu sbnarnya. pakey memudahkan kitak urg dan to ensure service ktk urg efficient. Sak barang antar2 jauh pun nyuruh ktk urg susah juak… unless ktk urg ada partner di area2 lain. business mcm tok xdpt nak tamak gilak. mesti mok ada bahagi2.
  3. Rancang perjalanan service + built kepercayaan pelanggan
    toklah paling penting. bila kita merancang dengan betol, contoh area, cara kita bergerak, cara collection, cara distribution… nya akan create WOW dengan ktk urg. customer akan datang lagik.

    Sigek juak kinek tok, jarang dah sbnarnya company mok ambik Office-Boy bekerja dengan alasan e-mail, ada handphone, ada poslaju, sedangkan sidak lupak maseh ada “item” yg sik dapat makey poslaju maok pun email untuk dihantar…..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s